Divadelní líčení

Divadelní líčení

Velký obdiv si v posledních letech zaslouží umění maskérů při tvorbě divadelního líčení. Bez jejich práce by divadelní představení i filmy jakoby něco postrádaly.  Už od nepaměti přetváření obličeje líčením zajímá mnoho lidí. Toto líčení zvyšuje fyzickou přitažlivost a půvab, je důležitým výrazovým prostředkem při slavnostních obřadech, slouží k podobě válečného líčení a tetování k zastrašování nepřítele v boji. V divadle pomáhá vytvářet charakter dané role.

Na divadelní líčení měl obrovský vliv především jeho vývoj po umělecké a technické stránce. Stejně jako při módních přehlídkách, i v divadle hraje velkou roli vzdálenost herce od diváka a osvětlení. Pokud by vizážista použil při líčení světlé a přirozené tóny, herci by byli bez výrazu. Jako diváci byste neviděli oči, rty, obočí a jejich mimiku. Těžko byste postřehli, kdo zrovna hovoří, směje se, zpívá. Vzdálenost balkonů, galerií a posledních řad od pódia zvláště ve velkých.

Zásadou divadelního líčení je velké zvýraznění mimických partií obličeje. Přípravky, které se používají pro divadelní líčení, se téměř neliší od přípravků pro civilní líčení, existuje pouze jejich širší škála. Tato škála zahrnuje i tzv. zvláštní efekty – tmavší oční stíny, umělé řasy. Umělé řasy se lepí skoro pokaždé. Řasy, které se používají pro divadlo, jsou mnohem silnější, výraznější a hustší, lepí se na horní pohyblivé víčko a často se používají i spodní umělé řasy – hlavně u baletních představení, kde výraz a hra očí svým způsobem zastupuje řeč. Důležité je zvýrazňovat lícní kosti a rty. Vždy, ale musí být zachován charakter postavy a její anatomická vyváženost. Každý absolvent baletní nebo herecké školy prochází v rámci výuky alespoň základy divadelního líčení. Ty složitější se ponechávají na odbornících.

Herci chodí nejen na kostýmové zkoušky, ale i na zkoušení správného líčení a účesu. Líčení nebo maska musí nejen přesně vystihovat postavu, ale také být provedeny tak dokonale, aby během představení vydržely bez zásadních úprav. Při muzikálech nebo baletu se protagonisté neustále potí a jsou v pohybu, proto není jejich líčení vůbec snadné. Pleť těžkými podmínkami při představeních velmi trpí, proto maskéři většinou používají pro líčení, odličování a následnou péči vždy profesionální a kvalitní přípravky.

Základní mastná líčidla se nanáší jako velmi jemná vrstva na krk, uši, celý obličej. Nanáší se převážně prsty nebo houbičkou, ta by měla být přírodní a vlhká. Navlhčená houbička má při nanášení výhodu, že líčidlo se dokonale vstřebá a opticky srovná drobné vrásky.

Líčidla musí být nanesena a rozetřena stejnoměrně! Aplikují se od středu obličeje směrem ven, začíná se na čele. Nemělo by ho být nikde nadbytek, ale ani nedostatek. Nejvíce krizovými partiemi, kde může být nedostatečně nalíčená část je: čelistní kosti, krk, pod bradou. Tyto partie totiž vrhají stín.

U večerních kostýmů se líčí i krk, dekolt, paže a ramena. Na tyto partie se nepoužívá základní mastné líčidlo, ale i make-up transparentního typu nebo pudr, který se rovněž nanáší vlhkou houbičkou, aby se snížilo riziko znečištění kostýmu.