Zdraví

Povzbuďte svoji imunitu

Povzbuďte svoji imunitu

Dlouhé zimní dny, aprílové počasí – jednou to vypadá, že přišlo jaro, ale najednou začne sněžit a teploty jsou pod bodem mrazu. Máme takovouto zimu za sebou, ne všichni to dobře snášeli. Hlavně pro lidi s oslabenou imunitou to byl horor. Pokud chcete posilovat svoji obranyschopnost, můžete se vydat po cestě zvané homeopatie.

Imunologie je věda, která je velice složitá. V posledních letech zaznamenala veliký rozmach, čím dál tím podrobněji zkoumá imunitní děje a pochody. Bohužel lidé svou obranyschopnost podceňují.

Čti dále...
Sestavování jídelníčku

Sestavování jídelníčku

Jídelníček je souhrn pokrmů pro určité denní jídlo nebo pro celý den i týden. Při jeho tvorbě musíme dávat pozor na zásady rozumné (racionální) výživy, přizpůsobovat ho potřebám rodiny, malým dětem, lidem, kteří potřebují dietu. Strava by měla být zdravá, chutná, hodnotná a pestrá. Jídelníček by měl být sestaven podle těchto zásad:

Jídelníček zpravidla tvoříme na delší časové období (týden). Tím se můžeme vyvarovat opakování některých oblíbených jídel. Nebývají mnohdy zrovna vhodné. Abychom jako přílohu podávali stále jen knedlíky, ale aby se střídaly brambory, rýže, těstoviny. Opakování jídel můžeme mít maximálně jednou za měsíc. Strava by měla být pestrá.

Čti dále...
Problémy ucpaného nosu

Problémy ucpaného nosu

Mezi základní funkce nosu je upravit vdechovaný vzduch na cestě do plic. Reguluje jeho množství a tok proudění, zachytí z vdechovaných plynů až devadesát procent nečistot, ohřívá je a zvlhčuje. Ve spojení s čichem a vegetativním nervovým systémem rozezná nepříjemný nebo nebezpečný plyn. Reflexně tak může dojít až k zadržení dechu nebo nevolnosti.

Čti dále...
Poruchy spánku

Poruchy spánku

Spánek je jednou z nejdůležitějších lidských potřeb. Délka spánku je individuální a je ovlivněna řadou faktorů – např. genetika. Dospělý člověk obvykle spí 7 – 8 hodin denně. Některým jedincům ale stačí k odpočinku pouze 5 hodin spánku.

Poruchy spánku mají tři základní projevy – nespavost, nadměrnou denní spavost a abnormální chování či pohyby ve spánku (sem můžeme zahrnout i náměsíčnost). V poslední době se za nejdůležitější chorobu považuje syndrom spánkové apnoe, který bývá častou příčinou nadměrné denní spavosti. Postihuje ale pouze 2 % žen a 4 % mužů. Syndrom je banalizovaný často jako chrápání, ale je nutné ho léčit, protože může vést až k srdečním či cévním komplikacím. Zajímavé je, že sny jsou pro lidstvo zajímavé již od počátku, zato spánková medicína existuje pouze 40 – 50 let.

Čti dále...
Plastické operace očních víček

Plastické operace očních víček

Po čtyřicátém roce věku někdy dochází k projevům typických potíží, které se dají souhrnně nazvat – stárnoucí obličej. Největším trápením je oblast v očním okolí. Jednou z možných variant, jak se tohoto problému zbavit, je návštěva plastické chirurgie.

Stav je charakterizován tvorbou mnohočetných vrásek na rtech na bradě, v okolí víček, ale i na čele. Velkým trápením mnoha žen je prohlubování a zvýrazňován rýh, které se nachází v oblasti nosolícní a nad kořenem nosu. Ženy často kosmeticky, ale i funkčně obtěžuje výskyt kožních nadbytků a převisů víček.

Čti dále...

Strašák jménem kožní nádor

Slýcháme to nejčastěji v letních měsících, kdy nás dermatologové upozorňují, že sluneční paprsky v sobě mohou skrývat nebezpečí. Varování platí pro každého, ale především pro lidi, kterým je dnes čtyřicet let a více. Proč? Protože v době, kdy oni byli dětmi, se o riziku vzniku kožního nádoru ještě moc nemluvilo a při opalování se ochranné krémy nepoužívaly buď vůbec a nebo s velmi nízkým UV filtrem. Ostatně ani tento faktor se na běžných prostředcích neuváděl.

Dnes už je situace docela jiná. Před škodlivým vlivem slunce se ochránit můžeme a měli bychom. Proto přinášíme několik základních rad, které jsou při prevenci proti kožnímu melanomu důležité.

Čti dále...
Blíží se jaro

Blíží se jaro

Existuje řada různých forem půstů, očistných rituálů a kúr, které mají za úkol nastartovat tělo a mysl po zimním období. Slouží především k detoxikaci a pročištění těla až do úrovně jednotlivých buněk, které při zimním sladkém stravování spojené s lenošením vytvořily zásoby odpadních látek.

Přirozeným důsledkem dlouhé zimy je jarní únava. Na tělo dopadá málo slunečního svitu, a tak jsme vystaveni epidemiím chřipek a nachlazení, naše imunita je oslabená a tělesná aktivita bývá minimální.

Zbavit se nahromaděných odpadních látek můžete už teď, v době, kdy se prodlužuje den, teplota většinou neklesá pod bod mrazu, přirozenými biorytmy se nám opět vytváří v těle víc vitaminu D a serotoninu. Probouzející se příroda v nás burcuje aktivitu.

Čti dále...
Sója: Rostlina budoucnosti?

Sója: Rostlina budoucnosti?

V posledních letech se sója stává oblíbenou potravinou nejen mezi vegetariány a vyznavači zdravého životního stylu, ale i mezi těmi, kdo se rozhodli zlepšit si své zdraví a shodit nějaké to kilo. Není divu, sója je totiž z hlediska obsahu bílkovin úžasnou náhražkou masa, mléka či vajec. Neobsahuje však cholesterol ani jiné škodlivé látky, ale naopak svým složením dodává organismu spoustu energie a velice mu prospívá.

Sója je považována za jednu z nejstarších kulturních plodin a je vysoce ceněna. Pochází z východní Asie a první zmínky o ní sahají až do období před naším letopočtem. Po dlouhou dobu se však o sóji jinde vůbec nevědělo. Průlom nastal až ve dvacátém století, kdy se v souvislosti s americkými válkami v Asii, dostala na americký kontinent a právem si vysloužila velký zájem tamějších vědců. Netrvalo dlouho a sója se stala součástí také evropských jídelníčků.

Čti dále...
Exotické liči chutná i léčí

Exotické liči chutná i léčí

V průběhu posledních let se na pultech českých obchodů začíná objevovat čím dál více exotických a dříve málo známých druhů ovoce. Většina pochází především z asijských zemí a jedním ze zástupců těchto cizokrajných druhů je také liči, jehož samotný název bezpochyby voní dálkami. V souvislosti se zabydlováním se v našich podmínkách získalo liči i několik českých jmen. Tím nejznámějším jsou určitě čínské jahody. Kompotu liči se ale také říká čínská jablka a sušené plody se označují jako čínské švestky. Pravý název je však liči čínské či dvouslivák lahodný.

Čti dále...
Syrová potrava a zdraví

Syrová potrava a zdraví

Vědci zjistili, že syrové potraviny skutečně působí na lidský organismus blahodárně. Ti, kteří zastávají tento způsob stravování tvrdí, že tělo člověka se skládá ze živých buněk, proto by mělo přijímat potravu tepelně upravenou. Důležitou součástí stravy je čerstvá zelenina či ovoce, které doplňují semeny, ořechy nebo naklíčeným obilím. Velmi důležité místo zastává v jídelníčku šťáva ze zeleného obilí nebo zelené pšeničné výhonky. Syrové potraviny pomáhají pročistit lymfatický systém a krev, musí vylučovat jedy z buněk. Tento druh stravy je prospěšný vnitřním orgánům, hlavně játrům, ale také ledvinám. Může pomáhat léčit některé choroby, jimiž jsou např. onemocnění trávícího traktu, rakovina střev, vysoký krevní tlak a různé záněty.

Čti dále...